Raport eID 2017

  • -

Raport eID 2017

Warszawa, 6 czerwca 2017r. – Wiodąca globalna firma konsultingowa Accenture oraz niezależna polska agencja doradcza Obserwatorium.biz opublikowały pierwszy raport o elektronicznej identyfikacji w Polsce – eID 2017. Patronat honorowy nad raportem objęło Ministerstwo Cyfryzacji.

Elektroniczna identyfikacja to temat kluczowy z perspektywy trwającej transformacji cyfrowej przedsiębiorstw i administracji. Rok 2016 i 2017 to czas zdecydowanego przyspieszenia tempa zmian funkcjonalnych i regulacyjnych w tym zakresie oraz wzrostu oczekiwań społeczeństwa, które aktywnie korzysta z komercyjnych systemów transakcyjnych (np. bankowych) czy też komunikuje się przez kanały zdalne. W programie Rodzina 500+ wnioski drogą internetową złożyło 515 tys. osób, głównie za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Umożliwienie aktywacji rządowego narzędzia eID jakim jest Profil Zaufany (PZ) przez bankowe kanały pozwoliło na zwiększenie liczby profili do blisko miliona. W 2017 roku padł kolejny rekord i ponad 9,6 mln osób rozliczyło się z fiskusem przez Internet. To o ponad 1 mln 256 tys. zeznań PIT więcej niż przed rokiem. Podatnicy korzystali z różnych możliwości – zarówno z funkcjonującego od dawna systemu e-Deklaracje, jak i z nowej możliwości wysłania deklaracji przez niektóre banki. 24 kwietnia 2017 r. Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło usługę sprawdzania liczby punktów karnych online dla osób posiadających Profil Zaufany. W ciągu pierwszych czterech dni funkcjonowania usługi skorzystało z niej ponad 170 tys. kierowców.

„Polski system elD to brakujące ogniwo transformacji Polski w kierunku e-gospodarki. Brak wiarygodnej identyfikacji elektronicznej blokował cyfryzację nie tylko administracji publicznej, ale też wielu ważnych usług komercyjnych, m.in. finansowych, ubezpieczeniowych czy medycznych. Cyfrowa tożsamość jest istotna także dla innowacyjności: pozwala tworzyć nowe modele biznesowe i nowe produkty, które są kluczowym czynnikiem sukcesu wielu globalnych firm cyfrowych, takich jak Google, Apple czy Facebook. Uruchomienie polskiego schematu elD będzie bez wątpienia sukcesem polskiej administracji i biznesu”. – zauważa Jarosław Kroc, Prezes Zarządu Accenture w Polsce.

„Zrealizowane przez nas badania na potrzeby Raportu, udowodniły, jak ważne w oczach ekspertów i poszczególnych graczy rynkowych, jest zapewnienie systemowego podejścia do rynku eID. Takie aspekty jak regulacje, bezpieczeństwo, model biznesowy, świadomość użytkowników muszą być właściwie rozpoznane i zaadresowane przez rynek i regulatora, ponieważ równie dobrze mogą stać się katalizatorami, jak i barierami w rozwoju elektronicznej identyfikacji w Polsce”. – mówi Miłosz Brakoniecki, Partner i Członek Zarządu Obserwatorium.biz.

Główne wnioski z raportu

  • Polski rynek elektronicznej identyfikacji (eID) jest we wstępnej fazie rozwoju. Firmy komercyjne korzystają z własnych, odrębnych systemów identyfikacji – Google Id i Facebook Connect są wiodącymi narzędziami eID stosowanymi przez użytkowników, a brak jest polskich systemów eID udostępnionych do wykorzystania komercyjnego. Profil Zaufany (PZ) jako rozwiązanie dla serwisów administracji – zwiększające swoją popularność, dzięki współpracy z sektorem komercyjnym i udostępnianiu kolejnych usług e-administracji stanowi dobry start dla odnowienia dyskusji o rynku eID. Dodatkowo rozporządzenie eIDAS i polska ustawa o usługach zaufania wdrożone w 2016 r dają jasne ramy prawne do rozwoju rynku.
  • Budowa i rozwój spójnego systemu eID w kraju daje wymierne korzyści dla administracji publicznej:
    • budowa polskiego systemu elektronicznej identyfikacji – niezależność od rozwiązań zagranicznych;
    • likwidacja bazowej bariery korzystania z e-usług publicznych – braku powszechnie stosowanego eID;
    • ułatwienie budowy e-usług w formule end-to-end w administracji – również dzięki zaistnieniu możliwości wykorzystania usług zaufania (e-podpisu) na bazie eID;
    • transgraniczność – polskie eID zintegrowane z publicznymi serwisami krajów Unii Europejskiej zapewnienie zgodności z regulacjami europejskimi (eIDA S);
    • osiągniecie synergii z rynkiem komercyjnym – podobne procesy, narzędzia i regulacje.
  • Obywatel dzięki wdrożeniu systemu eID uzyskuje:
    • osiągniecie synergii z rynkiem komercyjnym – podobne procesy, narzędzia i regulacje.
    • możliwość zarządzania dostępem do danych osobowych;
    • dostęp do lepszych ofert i usług cyfrowych od podmiotów komercyjnych.
  • eID to również korzyści dla sektora komercyjnego planującego działania powiązane bezpośrednio z transformacją cyfrową przedsiębiorstw:
    • digitalizacja kolejnych kluczowych procesów biznesowych i przeniesienia ich w pełni do świata cyfrowego;
    • pozyskiwania nowych klientów przez kanały zdalne;
    • uproszczenie procesów rejestracji i logowania;
    • podpisywanie zdalne umów oraz oświadczenia woli bazującej na eID dla dostawców tożsamości – możliwość monetyzacji własnej bazy danych;
    • dodatkowa weryfikacja klientów poprzez wykorzystanie danych z rejestrów państwowych i komercyjnych z użyciem narzędzi eID;
    • synergia z administracją państwową– podobne procesy, narzędzia i regulacje, rozwój usług komercyjnych na styku biznes – administracja.
  • W raporcie określono konieczne katalizatory zmian dla sukcesu cyfrowej administracji publicznej:
    • wdrożenie modelu federacyjnego, umożliwiającego działanie komercyjnych dostawców tożsamości – klienci mogą się logować do serwisów zarówno publicznych, jak i komercyjnych, znanymi i bezpiecznymi metodami (np. bankowymi);
    • udane i szybkie wdrożenie krajowego i komercyjnego węzła identyfikacji umożliwiających sprawne podłączanie kolejnych serwisów do narzędzi eID;
    • zmiany w prawie znoszące bariery uniemożliwiające realizację czynności administracyjnych i konsumenckich w formule cyfrowej end-to-end;
    • kooperacja graczy na rynku w tematach dotyczących standaryzacji, regulacji i bezpieczeństwa – zamiast tworzenie „silosowych” rozwiązań eID;
    • szczególne zadbanie o cyberbezpieczeństwo wdrażanych rozwiązań;
    • zrozumienie perspektywy użytkowników – ich obaw i braku wiedzy dotyczącej korzystania z narzędzi eID i zadbanie o to w działaniach komunikacyjnych – niezbędnych do rozwoju rynku.

Metodologia przygotowania Raportu

Raport bazuje na wiedzy ekspertów obu firm oraz przeprowadzonych w maju 2017 r. badaniach polskiego rynku – internetowym kwestionariuszu ankiety (technika CAWI ), w którym próba objęła 28 respondentów z różnych podmiotów związanych z rynkiem eID – stanowiących zarówno bieżących i potencjalnych dostawców tożsamości, jak i usługodawców usług oraz badań jakościowych, które zostały zrealizowane przy użyciu techniki indywidualnego wywiadu pogłębionego (IDI) – te wywiady przeprowadzono z dwudziestoma dwoma ekspertami z sektorów rynku, które silnie wykorzystują elektroniczną identyfikację i uwierzytelnianie w swojej działalności.

Patronami medialnymi raportu zostały „Gazeta Bankowa”, Miesięcznik Finansowy „Bank”, Portal Finansowy „Bankier.pl” oraz Agencja Informacyjna „Newseria”.

O Accenture

Accenture jest wiodącą globalną firmą, która świadczy profesjonalne usługi i rozwiązania w obszarach: Strategy, Consulting, Digital, Technology i Operations. Korzystając z globalnego doświadczenia i wysoce specjalistycznej wiedzy z ponad 40 branż, Accenture oferuje unikalne rozwiązania, które łączą biznes i technologię. Ponad 384 tysiące pracowników pomaga naszym klientom z ponad 120 krajów stać się wysoce efektywnymi przedsiębiorstwami, a także osiągnąć realną wartość dla swoich udziałowców. Strona internetowa firmy to www.accenture.com.

O Obserwatorium.biz

Obserwatorium.biz jest niezależną polską firmą doradczą, specjalizującą się w tworzeniu i wdrażaniu strategii cyfrowych w przedsiębiorstwach, głównie z sektora finansowego oraz administracji publicznej. Wspiera klientów w poszczególnych fazach rozwoju strategicznego — diagnozy sytuacji wewnętrznej, otoczenia rynkowego, pomaga formułować nowe cele i produkty, uwzględniając trendy społeczne i biznesowe wynikające przede wszystkim ze zmian technologicznych, wspiera procesy wdrożeniowe i realizacyjne, w tym dla dostawców IT. Realizuje szereg działań edukacyjnych jak szkolenia i konferencje, aby szerzyć na rynku wiedzę o transformacji cyfrowej, jej konsekwencjach i warunkach optymalnej implementacji w danym przedsiębiorstwie.

Raport eID2017
POBIERZ

Kontakt dla mediów:

Marta Mydłowska
Media Relations Lead
Accenture Sp. z o.o.
tel. kom. 734 406 076
marta.mydlowska@accenture.com


Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies. Więcej informacji

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies.Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce prywatności.

Zamknij